Picturing Ludwig Burchard (1886-1960)

A Rubens Scholar in Art-Historiographical Perspective

In 1963 kwam de wetenschappelijke nalatenschap van Rubensonderzoeker Ludwig Burchard aan in de haven van Antwerpen. Ze vormt tot op vandaag de kerncollectie van het Rubenianum.

Wie was de man die voor het ontstaan van het Rubenianum zo belangrijk was? Wat was zijn rol in het Rubensonderzoek? Hoe zag zijn netwerk eruit? Wat zijn de belangrijkste kenmerken van de bibliotheek en documentatie die hij naliet? Deze publicatie behandelt deze en andere vragen.

 

Inhoud

  • Philip Heylen: Foreword
  • Véronique Van de Kerckhof: Foreword
  • Lieneke Nijkamp, Koen Bulckens & Prisca Valkeneers: Editors’ Preface
  • Frans Baudouin: Dr Ludwig Burchard (1886–1960) and his Role in the Study of Rubens and Seventeenth-Century Flemish Art
  • Bibliography of Ludwig Burchard
  • Interview with Anne Olivier Bell: Assistant to Ludwig Burchard 1939–1941
  • Hans Vlieghe: Ludwig Burchard and Rubensforschung
  • Prisca Valkeneers: Axis and Allies: Ludwig Burchard’s Network During the Second World War
  • Christopher White: The Rubens Exhibition at Wildenstein’s, London, 1950
  • Lieneke Nijkamp: On the Record(s): Burchard’s Material Legacy
  • Koen Bulckens: A Brief History of the Catalogue Raisonné
  • Suzanne Laemers: ‘Good old Max’: the German Art Historian Max J. Friedländer (1867–1958), Contemporary of  Ludwig Burchard
  • Hilde Cuvelier: ‘Empathy and deep understanding’: Fritz Grossmann (1902–1984) and his Bruegel Archive at the Rubenianum
  • Bert Watteeuw: Epilogue: ‘Aufmerksamkeit nicht immer gleichmäßig’