Opzet
Het catalogusproject Corpus Rubenianum Ludwig Burchard telt 29 delen, verdeeld over 46 titels. Volumes die vijftien jaar of langer uit zijn, worden hieronder als downloadbaar PDF-document aangeboden en zijn full-tekst doorzoekbaar. Daarnaast kan u van de meeste titels ook nog een gedrukt exemplaar bestellen door op de rode link te klikken.
De index van elk volume is als apart PDF-document te raadplegen: de onderzoeker kan tekst en index dus naast elkaar bekijken. Onderaan de titellijst vindt u een cumulatieve index over alle volumes.
Een asterisk bij een titel duidt op volumes waarvan alle besproken kunstwerken up-to-date, geïllustreerd en verrijkt met data uit de Kunstwerkdocumentatie in de database RKDimages te vinden zijn. Catalogusnotities zijn voorzien van links naar deze up-to-date informatie en extra illustraties in RKDimages. U vindt er bibliografie en gegevens over herkomst die tijdens de publicatie van het boek nog niet voorhanden waren. De kleurreproducties zijn een vooruitgang ten opzichte van de zwart-witbeelden in de gedrukte volumes. Ook van kunstwerken die in het boek niet zijn geïllustreerd vindt u nu beeldmateriaal.
Toekomst
De grijze titels worden de komende jaren gepubliceerd en door het Rubenianum gedigitaliseerd. De catalogue entries worden systematisch verrijkt en up-to-date gemaakt. Over dit work-in-progress communiceert het Rubenianum in zijn elektronische nieuwsbrieven Rubenianum Collections Newsletter en The Rubenianum Quarterly.
Corpus Rubenianum Ludwig Burchard
|
I. The Ceiling Paintings for the Jesuit Church in Antwerp (*) |
|
|
II. The Eucharist Series (*) |
|
|
III. The Old Testament (*) |
|
IV. The Holy Trinity, Life of the Virgin, Madonnas, Holy Family |
||
|
V (1). The Life of Christ before the Passion : the Youth of Christ |
|
|
V (2). The Life of Christ before the Passion : the Ministry of Christ |
|
|
VI. The Passion of Christ (*) |
|
|
VII. The Life of Christ after the Passion (*) |
|
|
VIII. Saints (*) |
|
|
IX. The Decoration of the Torre de la Parada (*) |
|
|
X. The Achilles Series (*) |
|
|
XI (1) Mythological subjects : Achilles to the Graces |
|
XI (2). Mythological Subjects H-O |
||
|
XII. Allegories and Subjects from Literature |
|
|
XIII (1). Subjects from History |
|
|
XIII (2). Subjects from History. The Decius Mus Series |
|
|
XIII (3). Subjects from History. The Constantine Series |
|
XIV (1). The Medici Series |
||
|
XIV (2). The Henri IV Series
|
|
|
XV. The Ceiling Decoration of the Banqueting Hall |
|
|
XVI. The Decorations for the Pompa Introitus Ferdinandi (*) |
|
|
XVII. Genre Scenes
|
|
|
XVIII (1). Landscapes (*) |
|
|
XVIII (2). Hunting Scenes (*) |
|
|
XIX (1). Portraits Painted in Foreign Countries (*) |
|
|
XIX (2). Portraits of Identified Sitters Painted in Antwerp (*) |
|
XIX (3). Portraits of Unidentified Sitters |
||
|
XIX (4). Portraits after Existing Prototypes
|
|
XX (1). Anatomical Studies |
||
|
XXI. Book Illustrations and Title Pages (*) |
|
|
XXII (1). Architecture and Sculpture. Palazzi di Genova |
|
XXII (2). Architecture and Sculpture. The Rubens House |
||
|
XXII (3). Architecture and Sculpture. The Jesuit Church of Antwerp |
|
|
XXII (4). Architecture and Sculpture. Architectural Sculpture |
|
XXII (5). Architecture and Sculpture. Sculpture and Designs for Decorative Art |
||
|
XXIII. Copies after the Antique (*) |
|
|
XXIV. The Costume Book (*) |
|
XXV. The Theoretical Notebook |
||
|
XXVI (1). Copies and Adaptations from Renaissance and Later Artists. German and Netherlandish Artists |
|
|
XXVI (2.1). Copies and Adaptations from Renaissance and Later Artists. Italian Masters I. Raphael and his School |
|
|
XXVI (2.2). Copies and Adaptations from Renaissance and Later Artists. Italian Masters II. Titian and North Italian Art |
|
|
XXVI (2.3). Copies and Adaptations from Renaissance and Later Artists. Italian Masters III. Artists working in Central Italy and France |
|
|
XXVII (1). Works in Collaboration: Jan Brueghel I & II |
|
XXVII (2). Works in Collaboration: Other Masters |
||
XXVIII. Drawings Not Related to the Above Subjects |
||
XXIX. Addenda |